Sidor

söndag 5 juni 2011

Gösfiske på Finja

Inatt var det ca 1,5h timmes sömn innan det var dags att gå upp för gösfiske på Finjasjön med Johannes och Anton. 02.30 var vi på plats för att lägga i och rigga spöna. En underbart vacker och stilla morgon!

Jag var väldigt taggat, då jag aldrig förr fiskat gös, och faktiskt aldrig sett en levande gös, så förväntningarna var på topp. Grabbarna var till och med så snälla att de lät mig ta första hugget, oavsett spö. Det dröjde inte länge innan första hugget kom och gösen satt där.

Natt över Finjasjön
2,4 kg












Efter att jag tagit min första som var på 1,5 kg, så delade vi upp oss och körde två spö var.Rätt snart får jag en gös till, riktigt skönt! vägde 2,4 kg och fick gå tillbaka. Det hugger på bra och Johannes drar tre snabba innan vi ens hinner få i alla grejerna mellan huggen. Kul när det blir tydliga huggperioder. Betet som var helt klart överlägset idag var nils master papegoj. Vi 04.30 så får jag ett fint hugg som visar sig bli mitt nya personbästa, en fin fin gös på 3,55 kg! Riktigt kul!


Johannes i morgonsiluett
Mitt nya pb, 3,55 kg












Vi körde på, men bäst fiske var det innan solen kom upp. blev nog ca 12 gösar upp totalt, och några små gäddor som ville ha våra nissar. Efter att trollingfisket blev lite segare och huggen uteblev så gick vi över till att köra lite vertikalfiske på förmiddagen innan hemfärd, där jag och Johannes fick en liten gös var. Första gången jag testar vertikalfiske också, så även där har man nu tagit sin första gös, även om den vara minimal. En helt underbar dag, eller snarare natt och jag fick landa mina fösta gösar, vilket var väldigt kul. Intressant att lära sig mer om trolling och vertikalfisket!

Båt i morgondimman
Anton varvar ner med lite vertikalfiske













Nu har jag ju också lyckas infria ett av mina mål för 2011! Att fånga min första gös, tack till Johannes och Anton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar