Sidor

fredag 18 februari 2011

Gäddmobilen

Har gått en tid sen jag var ute sist, ca två veckor sedan.  Men först så töade det ordentligt och på senaste tiden har blåst storm här. Men idag så kändes väderlaget lite bättre och jag var ledig. Blåste inte 12 m/s utan ca 6 m/s som är lite mer humant. All snör är borta så det är i princip barmark, lite flingor på sina håll, men inget att dra pulka på. Så till turen idag fick jag leta fram familjens gamla barnvagn som jag låg i när jag var i min begynnelse. Och jag gjorde mig helt enkelt en gäddmobil, som gjorde vad den skulle. Lite skumpigt här och där, men jag kom fram. Isen har blivit till mer kärnis och inte lika tjock, ca 15 cm.



Ganska snabbt landade jag en liten gädda på ca 1,5 kg. Efter att ha suttit ett tag så blev det dags för lite frukost, men det tyckte inte gäddan som hugg två spö bort. När jag kommer fram till spöt, så  är linan slak och jag misstänkte att fisken spottat mörten.  Men efter att ha väntat i två sekunder som började linan spruta ut, och tog långt tid innan fisken stannade, adrenalinet han börja pumpa och ett mothugg kom! Blev en trevlig fight  då fisken tagit en del lina, upp kom en kort och tjock gädda på 3,8 kg. Riktigt pigg och fin fisk! Mer blev det inte denna dag  som innehöll en del starka vindbyar och små snöflingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar