Sidor

tisdag 15 mars 2011

Isfiskesäsongen börjar gå mot sitt slut

Har varit ute på två fisketurer som jag inte skrivit om ännu. I fredags var jag och Johannes ute i stormen och resultatet blev därefter. Jag lyckades visserligen fånga två gäddor på 10 sek. Först fick jag fäll och kunde landa en liten  gädda på 1 kg, slängde i mörten igen, då den klarat sig, och det hugger direkt, han inte ställa in höjden på betet. Suck tänkte jag, nu är det samma lilla fisk som tog direkt igen, men det var minsann en drygt 2 kgs gädda som kom direkt efter.  Vi fick tre gäddor i fredags, som innehöll 15 m/s, regn, hagel, snö och sol.

Igår var jag Johannes och Anton ute för att leta efter storgäddan, riktigt farlig och vansklig stavis. Fisket började bra, Anton tog den första som vägde 5,8 kg och 100 cm, en smal rackare. Under tiden han krokar av den så får jag hugg på ett spö lite längre ut och tar en gädda på knappt 4 kg. Vi fick lite smågäddor och hugg med stulna mörtar, dock så ville gäddan på 5,8 kg komma upp flera gånger, Anton  fick den igen, och sen fick Johannes den en gång med, den gäddan var inte riktigt frisk.

Nu kan den lömska isen få försvinna snabbt, för nu är våren välkommen med sitt öppna vatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar