Sidor

söndag 17 oktober 2010

Gäddhugget i Hammarsjön

Igår den 16 oktober var det dags för Gäddhugget i Hammarsjön här i Kristianstad. Årets tävling innehöll 90 deltagare.  Fiskebröder i söder ställde upp med Albin och Erik. Det var vår första tävling så helt klart pirrigt. Vädret var kallt och klart, svag vind på ca 4 m/s. Kändes inte som en stor fiskedag, men ack vad fel jag hade! Jag och Erik var på plats tidigt och la i båten och ville inte missa något vår första tävling. Starten gick vid klockan 9 och vi gav oss ut, eftersom det var andra gången vi fiskade i Hammarsjön så visste vi itne riktigt var de heta platserna var. Båtar kör snabbt iväg och spridde ut sig. Vårt första stopp blev i mitten av östra sidan om Kvinneholm. Vindarna kom ifrån nord ost.

Jag har precis köpt mig en Revo toro, så andra kastet fick jag en overrun som jag pillade med ett tag. Hade inte ställt in bromsarna rätt. Precis när jag ska kasta ut igen så ropar de i båten intill att de drillar fisk, skojar om att den är stor och att vi måste flytta på oss. Jag kastar ut och samtidigt som jag kollar hur det går för deras 2 kg gädda så känner jag att något nafsar på min buster och jag fokuserar på mitt, sen small det till! Först kändes det som en klassisk 2 kgs gädda, men efter ett litet tag vill den inte komma upp till ytan och jag känner adrenalinet stiga! När gäddan efter en stunds drillning kommer in till båten så gissar jag på ca 5-6 kg, men den var fetare än så. Min våg som kommer bytas ut snarast visade 6,6 kg. Men Båten intill ringde tävlingsledningen och en funktionärsbåt kom ut och vägde. Jag säckade gäddan och fick vänta ca 30 min på att de skulle komma. En Reporter från Kristianstadsbladet ville nämligen följa med! Gäddan visade sig vara 96 cm och väga 8 kg efter att ha dragit av vikten för vågnätet och tillslut blev detta vinnarfisken! Vi fick totalt 7 gäddor i det klara fina vädret, men de var små. Albin Carlsson är alltså Gäddkungen i Hammarsjön 2010! Känns mycket bra! Dessutom kom Johan Lindstedt från helgea.com-gänget tvåa, länkar till deras blogg här. Delad 3:a kom Andreas Trobäck som jag fiskade med för 10 dagar sen, kul!





2 kommentarer: