Sidor

söndag 3 oktober 2010

Premiärtur i Hammarsjön

Idag åkte jag, Erik och Tobbe till Hammarsjön, märkligt nog har jag aldrig fiskat där, trots att jag bor så nära. Det blåste rejält, 8-10 m/s och ca 9-10 °C i vattnet. Luften höll ca 10-12 °C och mycket moln på himmelen. Idag kändes att de flesta förutsättningarna för gädda bra, förutom blåsten. Det var riktigt fina vågor, så vi fick leta upp vikar med lä i. Kändes hopplöst med den starka vinden, men till slut lyckades Tobbe kroka en gädda på strax över 2 kg. Efter det fick jag en i ungefär samma storlek på ett hemmagjort abborre tail av Caesar Lures, kul! Strax efter fick jag en till på ca 1,5 kg.

Erik som inte har någon jerkutrustning, fick låna min brors spö, och lyckades kroka sin första jerkgädda. Men han nöjde sig inte där utan efter en stund så smäller dagens största gädda på, 3,5 kg, riktigt kul för Erik, som inom kort kommer köpa jerkutrustning! Efter det så plockar Tobbe en till gädda, lite mindre ca 1 kg. Det stod nu 2-2-2. Men sen får Erik minsann en till ganska fin gädda på ca 2,5 kg, Men som tur var gick han inte ensam hem med segern. Jag hade en gädda som missade hugget två gånger, lät betet sväva kvar och så svalde han hela betet, trekroken lyckades omfamna alla gälbågarna, men vi lyckades rädda honom. Dagen slutade med totalt 8 landade gäddor, ställning 3-3-2, en trevlig dag med mycket blåst. Dessutom höll min egengjorda tafs för i alla fall tre gäddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar